Teacher's Bet

1. I’ll tell the main story, or part of it anyway. (5 min)
PRINT-OUT

2. I’ll explain all the vocabulary for this particular class, plus point out some interesting phrases. (10 min)

3. I’ll have the students talk. (15 min)
— DAD AND SON REMINISCE YEARS LATER
— TWO PSYCHICS AFTER 8-YEAR-OLD LARRY'S SESSION
— LARRY BRINGS UP HIS PLAN TO HIS GIRLFRIEND
More info on AT options here.


4. I’ll inquire about a fill-out story I’ve emailed them earlier. (5 min)
FILLOUT (1)
FILLOUT (2)

5. I’ll point out the most interesting bits in the main story. (5 min)
PRINT-OUT

6. I’ll have the students talk. (15 min)
— MUST-USE SHEET: this is the worksheet: use all the phrases/gramars in it, POV: daughter (narrator) + dad
More info on AT options here.


7. I will help them recall the main story by asking questions. (7 min?)

8. I’ll explain a new batch of idioms and have them do a fill-in exercise on them. (5 min + 10 min)
POSTER
FILL-IN

9. I’ll have the students talk. (15 min)
— LAWNCHAIR LARRY: SALES PITCH
More info on AT options here.


10. I’ll hope to squeeze in the rest of the main story. (Fat chance, that.)


CONVERSATION RULES

Studenti se při konverzacích musí snažit, sami musí chtít jít až na hranici svých možností, a nebát se testovat limity své angličtiny. Let’s face it, sami od sebe to dělat nebudou.

Zadáte-li improvizovanou konverzaci mezi mužem středního věku, který se rozhodl zahrát si se svým zahradním křeslem na Ikara (Ikaruse?) a jeho přítelkyní, která se o jeho plánu zrovna dověděla, může konverzace nabrat ten či onen směr.

WRONG: So I have very good idea. I fly with some balloons. — No! It is very bad idea! Maybe you die! …..... My už nevíme, o čem se máme bavit.
GOLDEN RULE: Delay, weave, spin around, wallow, rephrase, inquire, specify. Enjoy using your English and don’t be afraid to challenge yourself.

Je dobré stanovit si jasná pravidla. Respektive jedno jasné pravidlo. To zní: neflákejte to. Máme-li být konkrétnější, pak zní: nesnažte se příběhem proletět v rekordně krátkém čase, nejste u zkoušky na střední škole. Naopak: točte se na místě, vybíhejte různými směry, popisujte pocity, nikam se nehrňte, užívejte si mluvení.

CORRECT: Hey, remember when I told you about the trip my dad took me on... — Oh, back when you were 15? — Thirteen, actually. But yeah, that’s the one. — Right. What made you think of it? — Well, you’re not going to like what I’m about to say. — Uh oh. — But here goes... — Oh no, you’re going to do something stupid with water balloons, aren’t you? — Well, that’s what I meant by “you’re not going to like it.” — So you are? — Yep. I’m thinking of going back to that store... — That store is probably long gone, honey. — Or any store, it doesn’t really matter...

CONVERSATION RULES: QUESTIONS

U konverzací založených na dotazech se snažím řídit dvěmi základními principy, které studentům opakovaně vštěpuju.

1. ORGANICKÉ DOTAZOVÁNÍ
Každý dotaz by měl nějakým způsobem reagovat na předchozí odpověď, odrážet se od ní, doptávat se na podrobnosti, ujišťovat se, hrát blbého. Nemělo by jít o řetězec na sebe nenavazujících dotazů. Začít můžete klidně od konce příběhu nebo uprostřed a postupně se logicky proháčkovat celým příběhem.

2. CHALLENGE YOURSELF
V ideálním případě pracujte bez papíru. Papír svazuje. Z hlavy tvořte zajímavé a různorodé dotazy. Dotazy logické, které byste v podobné konverzaci přirozeně vznášeli. Neptejte se pořád "what happened?/ what did you do?" Ptejte se také na hypotetické situace (what if... / and if ... / could it...) a na pocity (do you wish... / how do you feel about...) a na věci, které se NEstaly a proč se nestaly (why didn't you... / wasn't it supposed to...)